Pessoa till bettlöst -1 år av hat och kärlek

För ca ett år sedan blev jag intresserad av Natural Horsemanship. I början trodde jag inte att någon skulle förstå mig riktigt. Men det visade sig att jag hade fel. Det är inte många som tror på det än, men det kommer bli fler.
 
Men mitt val var det bästa jag gjort. Hoppningen gick från 30 cm till 100 cm, bana på 90 felfritt med rosett. Enligt mig själv har jag gjort det ganska bra. Åkte även ut på en tävling på sommaren.
 
2011-2012
Jag red honom på pessoa i ca ett år innan jag började rida på tre delat bett i dressyren. Men senare när det funkade bra började jag hoppa och rida ut med det också. Efter ett halvår tog jag bort nosgrimman helt. Då teorier visar att det enda sättet för hästen att fly från smärta i munnen när bettet slår upp i gommen är att gapa men den möjligheten har inte hästen med nosgrimma.
 
2013
Bettlöst är nu även ett val för mig. Fick ett indian hackamore av min tomten i julklapp iår, ett exakt såndant jag velat ha jättelänge, hur kunde han veta? ;-) Jag rider självklart fortfarande med bett ibland och när jag hoppar och så vidare. Men det är stor skillnad från pessoa och pullarnosgrimma, eller?
 
Hoppas jag har inspererat någon till att börja tänka natural horsemanship!
/Alma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0