Att berömma sig själv

Mot- och framgångar. Besviken, arg, förbannd, glad, lycklig, olycklig, ledsen. Jag är dålig, jag är sämst, jag suger, varför gör jag detta, jag ska sluta.
 
Tankar som förmodligen alla av oss någon gång tänk. Känslor som förmodligen alla av oss känt. Varför gör vi då detta? Varför trycker vi ner oss själva så självförtroendet sjunker? Varför trycker andra ner oss? Varför kan jag inte alltid få vara glad? Varför kan jag inte också få gråta?
 
Jag kan inte svara på alla dessa frågor,  men jag kan säga att vi är j*vligt bra på att underskatta oss själva, jag är en av dem. Det kan gå skit bra på ett ridpass, men ändå är det alltid något jag vill  förbättra, göra bättre, i skolan likadant. Om jag inte få ett A så blir jag skit sur, och just nu med dessa betygskriterier så är det jätte svårt att få A, men jag satsar på det högsta, ALLTID. Och ibland kanske jag pressar mig för mycket? Har ni inte känt någon gång så också? "Nu kanske jag gick lite överstyrd..." Men jag vet en sak som förmodligen de flesta kan bli hundra gånger
bättre på. Att berömma sig själv! För hur svårt är det egentligen att säga, det här gick ju bra!
 
Vi är alldeles för dåliga på att berömma oss själva, det kanske är mest det som drar ner självkänslan. Det är bra att kunna berömma sig själv, och man gör rätt om man gör det någon gång då och då. Det för ju såklart inte gå övergränsen så man börjar skryta om allt! Men berömm dig själv varje gång efter ett ridpass, t ex detta gick bra och detta gick mindre bra, detta måste jag träna på , detta sitter redan. Gör något sånt varje gång och jag lovar dig att det kommer kännas bättre! :)

Kommentarer
Postat av: sandra

Vilket bra inlägg.
Håller absolut med om att folk måste få bättre självförtoende, specielt inom hästvärlden, känns lite som om folket där antingen har alldeles för hög självkänsla eller på tok för låg. Alla förkännar vi en klapp på axeln när vi varit duktiga :).

2012-10-31 @ 18:57:45
URL: http://ponnykonst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0