Pessoa

Okej, nu lär jag få många sura läsare säkert, men detta är ett inlägg om Pessoa bettet.

Pessoa, bettet med fyra eller tre ringar på vardera sida. Man stoppar på tygeln i en av dem nedre ringarna så bettet blir skarpare och den översta ringen gör ett tryck i nacken när man tar i tygeln.
Bettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt hästens tänder.

På engelska heter bettet "Dutch Tag".

Pessoa bettet

Förr, då jag red på det, så upplevde jag att han bara ville kura ihop nacken och även sänka den.
Så jag slutade. Men han går hur fint som helst på vanligt bett. Och jag ska ALDRIG rida på pessoa igen.
//Alma

Kommentarer
Postat av: carro

foxy går bra med pessoabett om man är snäll och har en hög hand. när vi hade han hoppade vi med vanligt och dressyrtränade han med pessoa eftersom han är så stor och behöver mycket ridning för att få bakdelen under sig. pessoabettet är inte elak så länge ryttaren kan hantera det. :)

2012-06-23 @ 17:50:35
URL: http://ccaarolinesundqvist.blogg.se
Postat av: carro

foxy går bra med pessoabett om man är snäll och har en hög hand. när vi hade han hoppade vi med vanligt och dressyrtränade han med pessoa eftersom han är så stor och behöver mycket ridning för att få bakdelen under sig. pessoabettet är inte elak så länge ryttaren kan hantera det. :)

2012-06-23 @ 17:50:36
URL: http://ccaarolinesundqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0