Pajala helgen

Så nu är jag klar så nu kan jag sätta mig och skriva lite. Skriver inte vad jag gjort utan gjorde det vanliga utan skriver ist om ridpassen! Lördag: jobbig häst, bet tag i i bettet , var stark och lyssnade inte särskilt mycket. Travade i klätterbacken och skrittade runt byn x2. Söndag: började med samma sak att rida runt byn två gånger. Skrittade två gånger i den ännu brantare backen. Travade i vanliga klätterbacken och ner. Sen när vi skulle upp igen , blev nog Fonzie lite stressad eller om han hörde läderstigbygelremmarna (eller vad tusan de nu heter) så det blev lite för okontrollerat. Så jag tänkte ju sakta av men så klart vägrade han lyssna och snabbare blev det. Efter vi kom till ett högt gräs så saktade han faktiskt av och jag pustade ut. Och vips så var vi i full galopp igen och mina fötter var ute ur stigbyglarna. Jag styrde in honom i träd och allt men han vägrade lyssna! Sprang genom buskar, och Gud vet allt så tillslut så flög jag av på ängen (som tur var) så landade hyfsat mjukt och har inga skador. Var dödsorolig att Fonzie fått skador efter allt han sprungit igenom men båda verkade klara sig super. Och till slut efter att han sprungit runt lite i byn kom han tillbaka men tyglar som var sönder... Ibland fattar man inte vilken kraft en häst kan ha. Jag menar jag gjorde allt för att försöka få stopp på honom, styrde in honom i träd, tog tag i ena tygeln och drog så han var tvungen att svänga inåt, men han bet bara tag i bettet och vägrade lyssna på mig! Jag kunde inte ens svänga honom då! Det är det som är det läskiga med riding, när man inte har kontroll över hästen. Satt upp igen direkt efter och travade runt lite i hagen med uppsikt av Eva och de andra vuxna. Ibland är han dum den där hästen! Förhoppningsvis så blir det väl bättre sen när ja får börja rida honom mer, han har skenat med mig 3 gånger och två har jag blivit avslängda och snart får jag väl pli på det där jag också :) I stan brukar han aldrig skena förutom den gången han blev rädd, men i Pajala har han lite tendenser att göra sånt med mig, han vet väl att jag inte riktigt orkar få stopp på honom utan träd osv helt ensam så ja... Men det ska det bli bättring på och förhoppningsvis för jag rida mer nu när vi har en skötare som slutat för att skaffa barn och köpa egen häst, och då kanske jag lär mig hantera sånt bättre med honom. För det är ju som liksom lite lättare att få stop på en ponny än en stor häst ;) Älskar dig , fast du kan vara helt himla crazy ibland <3 //Lowa


Kommentarer
Postat av: Lowa Grann

Snygg bild!

2012-07-23 @ 12:37:59
URL: http://lowagrann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0