rollkur

Efter allt det här som hänt i OS med Patrik Kittel så kollade jag upp rollkur , lite mer nogrannt. Hittade den här EXTREMT bra kommentaren på Sofias Gennes blogg från en tjej som heter Agnes.
 

”Jag tycker personligen det är mycket bra att den här debatten tas upp.
Visst, kanske lite fult att göra det just under OS – framförallt eftersom det gjordes av fienden… – men, trots detta, tycker jag fortfarande det är positivt.

Dock så tycker jag att på tok för mycket fokus riktas mot Kittel. Mobbning och häxjakt är aldrig bra och sällan nödvändigt. Det är inte bara ubersynd om Patrik, men även synd för oss andra som vill ha en förändring att frågan tas upp på ett så omoget, näst intill primitivt, sätt.

För att kunna sätta sig in i den här frågan bör man ha några grundläggande kunskaper om rollkur;

För det första, det heter rollkur, inte rollkür. Kür är en helt annan sak. :D

Rollkur är en modernt sätt för ryttaren att träna sin häst. Den går ut på att man på överböjer hästens hals, åt sidan och ner mot bringan. Ryttaren rider då medvetet (<– OBS, detta är viktigt!) hästen i en extremt rund och låg form. Hästens huvud placeras kraftigt bakom lod och det är inte ovanligt att hästens manke blir högsta punkten. Denna form skiljer sig väldigt mycket från den klassiska dressyrformen, där det optimala är att hästens nos blir placerad på eller något framför lodplanet samt där nacken är hästens högsta punkt.

Hur utförs rollkur?

Även något som jag, personligen, tycker är 100% fel, kan rollkuren utföras korrekt och inkorrekt. Eliten som utför rollkur gör det i korta stunder och jobbar precis som vi *vanliga* ryttare med att variera formen mycket. En ryttare som utför rollkur ”rätt” skulle aldrig rida ett helt pass i en så ansträngande form.
Den skickliga ryttaren behöver inte heller skarpa bett eller hårda händer för att få hästen i en rollkurform.

Vad finns det då för fördelar med att träna hästen såhär?
Hästen för en mycket muskulös och vacker hals, som även såklart blir väldigt rörlig och mjuk. Många anser även att det är lösgörande, och det är nog därför formen är så populär på framridningar. Det krävs även en väldig lydnad av hästen, och hästen hamnar i verkligen i den så kallade zoonen.
Ryttare som regelbundet tränar rollkur blir ofta väldigt, väldigt framgångsrika på tävlingsbanorna när de visar upp spänstiga, gymnastiska och lydiga hästar.

Vad finns det då för nackdelar med rollkur?
Jo, när hästen tränar halsen på det här sättet, så hamnar den automatisk i framvikt. För er som inte är så insatta i den lite mer klassiska dressyren kan jag informera att framvikt i princip kan jämföras med andra världskriget nazityskland. Kortfattat; det suger och är i alla fall för mig något som bör undvikas till högsta pris.

Här kommer även en annan, moralisk, aspekt in i debatten. Dressyren skapades för att soldater skulle lära sig rida sina krigshästar på ett sätt som var mindre skadligt för hästen. Det är så att hästen av naturen är i framvikt. Detta fungerar ypperligt för den fria hästen, men när man lassar på en 85 kg soldat blir det för mycket för de sköra frambenen. Dock så märkte man väl snart hur mycket kraftigare hästens bakben var, och att de därför var mycket bättre lämpade för att bära upp ryttarens vikt. Och på den vägen var det, man vill alltså inte bara rida hästen ”i uppförsbacke” för att de ser snyggt ut, utan för att för att skona hästens framben.
Nu, när det helt plötsligt är okej att rida hästen medvetet i framvikt – har vi tappat greppet om dressyren? Har dressyrens syfte – att rida hästen på ett harmoniskt och skonsamt sätt – runnit ut i sanden? Är det, rent allmänt sätt, okej att visa upp hästen som ett cirkusdjur på det sättet vi gör idag?

Sedan så har även veterinärer kommit fram till att det ÄR (fakta, alltså inte något man kan ha någon åsikt om) skadligt för hästen att gå ofta och länge i en rollkurform. Jag kommer inte ihåg exakt var det var, men något med att nackkotorna deformeras och att hästens andning försvåras, kommer som sagt inte ihåg precis, googla vettja. ;) 
———–
”Varför gör då Kittel så här mot ”stackars, stackars” Scandic?”, kan man fråga sig.
Personligen så tror jag Kittel är en juste kille som bryr sig mycket om sina hästar och jag litar på att han INTE skadar dem. Hans hästar, och alla andra elithästar, är ju i princip övervakade av veterinärer 24/7, och jag tror de skulle hojta som fan om Scandic var döende.

Det riktigt farliga med att rollkuren börjar bli populär, är att hobbyryttarna tar efter. Ridning är extremt dominerat av trender, saker blir inne och ute hela tiden, och folk har sällan tid att granska och tänka igenom något.
När relativt oerfarna ryttare börjar ta till sådana här extrema taktiker – och försöker hitta genvägar, det är DÅ hästar kommer till skada!
Och därför, *äntligen en kommer jag till en slutsats :P * tycker jag att det borde förbjudas på framridningar, och jag tycker det är rätt att folk reagerar. Eliten MÅSTE föregå med gott exempel, annars hamnar hästarna i kläm.

puss puss.
Agnes”

 

Jag håller helt klart med Agnes! Jag tycker det borde förbjudas helt och hållet, skadas hästen så bör man ju ha vett och inte rida i sån form.

//Lowa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0